onsdag 9 mars 2011

Madeleine intervjuar Sara!



"En blogg speglar den man är och bilderna likaså"


Jag känner Nelias lena bebisfötter på dataskärmen. Liksom de klara ögonen hennes hund har när den blickar ut över ett snöigt landskap i Lapland. 

Sara är fotografen med bloggarna “Wilda Stenlyckan” och “Sara of Lapland”. Hon förmedlar själ i sina bilder. Skarpa kontraster, levande bilder, harmoni och känsla. Den teknik som snurrar runt med iso, vitbalans och slutartid  i mitt egna huvud faller sig lika naturligt för Sara som kärleken själv. 

Hon hamnade på en inredningsblogg av en slump när hon läste om inredning på internet. Det blev starten till hennes första blogg “Wilda Stenlyckan”. 

- Jag tyckte det verkade roligt att blogga och det var så mysig stämning mellan alla bloggar. Idag är jag väldigt glad över att jag började blogga eftersom jag har blivit mer och mer intresserad av fotografering under den tiden. Det ser man tydligt om man jämför min första bloggbild med de som jag tar idag. Samtidigt har jag funnit många fina bloggvänner och det är jag tacksam över – du är en sådan Madeleine.

Sara fotograferar flitigt men att själv stå framför kameran känns hemskt. Hon är inte som jag att hon av en slump råkar glömma att ladda batteriet till sin kamera. 

Sara tror inte att jag vill veta hur det ser ut hemma hos henne men det vill jag visst. Hennes kök och vardagsrum går i favoritfärgen vitt. Hennes vita hjärta gråter eftersom hennes lägenhet som är från 80-talet har orangea plastmattor och svarta golvlister. På väggarna hänger det dock vackra fotografier som Sara tagit.

Jag tycker dina bilder är väldigt vackra, rena och klara. Jag blir jätte inspirerad av det. Vilken typ av bloggbilder inspirerar dig?
- Tack Madeleine! Vad glad jag blir att du tycker det. Bilderna behöver inte vara tekniskt korrekta för att det ska vara bra och inspirerande bloggbilder tycker jag. Utan det räcker med ett fint motiv och en bra känsla i bilden. En blogg speglar den man är och bilderna likaså. Ljusa, stilrena och skarpa bilder med kort skärpedjup inspirerar mig. Sedan faller jag för alla mat/kakbilder. Det ser så gott ut!


Tänker du på hur du ska fotografera?
- När jag fotograferar fångar jag sådant som är vackert ur vinklar som jag tycker om. Jag tänker: den där kvisten ska inte vara med där eller den där boken som ligger på golvet stör bilden. 

När jag skriver, fotar eller skapar på ett eller annat sätt kan jag känna att jag "försvinner". Sen är det precis som om att jag vaknar upp och nästan blir imponerad själv när jag inser vad bra det är. Det är som om att jag inte är vid medvetande fast ändå är det. Har du upplevt något liknande?
- Nej det kan jag nog inte säga. Fast om du frågar mannen i mitt liv så skulle han nog säga att jag är uppslukad av min vän kameran. För honom så försvinner jag nog in i en annan värld - men jag är i verkligheten.

Tänker du i bilder?
- Som att du ser bloggbilder överallt? Nja, kanske inte riktigt, men jag kom på mig själv häromdagen då jag filmade min dotter Nelia att jag egentligen ”fotade” henne. Jag komponerade filmen på skärmen som att det var ett foto jag skulle ta.
.



Saras fototips:
Fota utan blixt i dagsljus.
Använd en stor bländare så att du får kort skärpedjup. 
Moderskeppet har en DVD som heter ”Bättre bilder för blogg och webb”.

Saras bloggar:



2 kommentarer:

Lina sa...

Hej!!

Vi kommer att bli lyckliga!!

Hur det är annars?? De flesta dagar är bättre nu när jag fått ny medicin, men ibland kommer ett bakslag... Som idag... :( Men jag är glad och lycklig alla dagar utan smärta, det gäller bara att kunna hantera de smärtsamma också...

Kul med intrvjun, såg att hon hade sin sommarstuga typ två mil ifrån där jag är uppvuxen... :)

Kram*

Sara Mårtensson sa...

Vad fint du skriver gulliga du! Inledningen var superfin! Och resten också. Tack! :-)
Du är så duktig med ord! Ska bli så roligt att läsa alla kommande onsdagsintervjuer :-)

Lillan min heter Nelia som i Cornelia. Fast man tar bort Cor ;-)Såg att hon fått ett annat fint namn i intervjun :-)

Ha en fin kväll min vän! Nu ska mamma få läsa det du skrivit.

Kram till dig!