fredag 28 december 2012

Fredagskrönika




Att vara ovanlig och vanlig samtidigt!


JAA! Att sova bredvid Christer i huset i Hälsingland.
NJA! Att Christer tycker att jag tar upp hela sängen. Att jag tycker han tar upp hela sängen. Hmm.
NEEJ! Att köra bil på igensnöad motorväg med ett litet körspår. Obehagligt. ”Nu känner jag mig spänd som om jag skulle göra en uppkörning. Så spänd att jag nog måste sova middag sen”, var min kommentar när jag körde upp till Hälsingland.


Man kan säga att jag var mellan två världar.
Den ena världen är den här. Den vi lever i fysiskt. Vi jobbar, vi frågar varandra hur vi mår, vi tränar, vi fikar med en kompis, vi handlar och rengör handfatet. Vi skrattar, vi kallpratar, vi pratar om allmänna ting och slötittar på tv. Så börjar det om nästa dag.

Sedan är jag i en annan värld. I en värld där man kan meditera och efteråt inse att jag inte känt min kropp. Energier ger sig till känna och en värld öppnas där mycket finns inom mig. Dörren till den världen öppnas inte alltid eftersom jag fokuserar på tv och kallprat.

Ibland slits jag mellan dessa två världar.Jag älskar att fika och umgås men jag älskar också att bara vara med mig själv. Därför måste jag bara säga nej rakt av till vissa saker. Det är aldrig personerna som det är fel på. Det är bara något annat som just här och nu är mer rätt för mig. För vad är det för mening om jag inte kan vara närvarande helt och fullt i mötet med en vän?

Det dåliga samvetet tränger sig på när jag tackar nej flera gånger på raken samtidigt som jag vet är väl medveten om att min andlighet aldrig kan få växa annars. Samtidigt växer andligheten av fika och gott sällskap.

Jag ser igenom gapiga människor som faktiskt själ andra goda människors energi. Då sluter jag mig illa kvickt. Ingen ska sno saker av mig. Om det så är omedvetet. Sedan kan man träffa trevliga människor och då kan man dela med sig och tipsa och inspirera istället.

Jag har blivit mer balanserad i mitt andliga jag. Sedan jag började ta det lugnare, vila mer, sova mer, njuta mer har jag börjat kunna träffas mer, hitta på fler saker, tankar energi i omvärlden i själen och i nymålade naglar. Det går hand i hand.

Prisa umgängeskretsen,  prisa meningen med livet då allt går hand i hand. Kallpratet, med andlighet. Ytlig skönhet med inre skönhet.  Från att ha varit mellan två världar är jag i min värld som jag tolkat och skapat. Där yoga harmoniserar i vardagen, där jag kan fundera samtidigt som jag kör bil och komma fram till bra saker, lyssna på en bra låt och dansa medan jag steker raggmunkar.

1 kommentar:

Ekenäsliv sa...

Heeej!
Hoppas du njutit av julen och att du mår bra!!!
Vill önska dig ett riktigt Gott Nytt År!!
Kram anna