söndag 27 juli 2014

Vad har hänt sen sist då?



För ett tag sedan åkte Christer hem till Märsta för att gå på rockfestival. "Hejdå" vinkade jag och Tor i köksfönstret. Efter någon dag kom min mamma och mormor på besök. Vi åkte på loppisrunda, den som finns i Gäddvik åker vi alltid till. Jag köpte träleksaker till Tor, blir finfint som julklapp. 


Alldeles i närheten där vi bor finns det en fin hälsingeård med bageri. Dit gick vi och köpte bröd till tomatsoppan jag lagade till middag. Mamma köpte fårull också. 




Titta så fint det är där...






Lite smått i köksfönstret. 




Det var fruntimmervecka och både jag och mamma hade namnsdag. Jag gav mamma en present. 


Som innehöll den här fina virkade korgen i färgen ljusgrått. 




Det blev så himla bra när jag målade ljusgrått på pärlsponten i köket. Tor sov ju över hos farmor och farfar så jag kunde ägna hela sex timmar åt målningen. Det krävdes två varv nämligen. Jag lyssnar på sommarprat i P1 och olika podcasts. Älskar det verkligen. 



Vi har fått spolights i taket. Känns ju väldigt flott om ni frågar mig.


Jag blir lite vimsig då jag inte har koll på om jag visat er den här bilden redan. Här är den i alla fall. 


När min mamma och mormor var här lagade jag tomatsoppa, gjorde potatissallad, kalkonwraps och bakade tårta. Sista dagen bad jag dock min mormor att grädda pannkakor. Herre min skapare vad goda hennes pankisar är. Här med rabarbersylt som dom kokat. 


Och vispad grädde förstås. Hähähä.


Vi dukade upp i skuggan på altanen. Min mormor gillar vår altan. Själv vill jag riva den pronto och bygga punschveranda. Men en sak i taket säger ju renoverings-veteranerna. 


Till exempel att sätta klart pärlsponten och mura in en vedspis som står under presenning och väntar. 


"Den här kan du lägga pankisarna på" sa jag till mormor. 



Jag bakade tårta med lemon curd, grädde och hasselnötter. 


Christer kom hem och vi jublade "heeeej". Sedan delade vi på en tallrik fruktsallad. Nu plockar jag hallon som en galning. Och smultron. Och vinbär. Och jordgubbar. Och blåbär. För djävla gott alltså. 


Det finns verkligen hur många loppisar som helst. Idag betade vi av några stycken längs en grusväg. Köpte en brödspade som blir perfekt när jag bakar på min stenplatta hemma i Märsta. Kaveln är en minivariant för barn typ. Den ville farbrorn ha 2 kronor för. Det var så billigt så jag gav en tia istället.

Hur går det för min loppis då? Jo riktigt bra och jag har sålt jätte bra. Imorgon tar jag ner de sista sakerna och stänger för sommaren. 



Vad har vi för oss i Hälsingland egentligen?

Det har varit varma dagar. Tor har lärt sig backa ner för trappor, dricka ur vanligt glas och äta själv. Vi har haft besök av min mammagruppskompis, hennes man och son. Vi hade makalöst kul.  Vi åkte på flak bak på fyrhjulingen till stranden. Badade och simmade ut till flytbryggan. På kvällen grillade vi och spelade badmington. Jag fick skrattanfall hela tiden men jag och min mammakompis Sandra vann i alla fall. Hon är en fantastisk person, ni vet en sån där människa man så gärna vill vara kompis med för att hon är så glad, härlig och positiv. 

När det blev mörkt eldade vi eldkorgen, drack te och tyckte livet var kul.

Jag, Christer och Tor är ute på cykelturer och badar tre gånger om dagen. Vid kvällsdoppet tar jag med schampot och det är ett fantastiskt sätt att tvätta sig på nere i vattnet.

Jag har bakat bullar och sockerkaka. Jag gick över med bullar till våra grannar (som är världens bästa). Jag och grannen skrattar alltid så gott tillsammans. Vi har samma humor nämligen. 

I fredags kväll gjorde jag och Christer en smörgåstårta. Stor som tusan blev den. Efter att vi hängt på stranden med Christers bror och kusin i lördags fick vi besök av släktingar till Christer. Vi åt smörgåstårta och vanlig tårta som jag gjort. Det var himla trevliga samtal och energierna var glada och goda. Så efter det har jag och Christer varit i en eufori. 

Idag var vi på järvzoo i Järvsö och det var en rolig upplevelse. Och matnyttig i en fantastisk miljö. Vi hade god matsäck med oss som jag gjort i ordning på morgonen och det är ju nästan halva nöjet. Vi fikade på Lill Babs café som jag varit så nyfiken på. Men snubben som tog betalt var ingen gemytlig typ vilket var trist då Lill Babs verkar vara sådär toppenhärlig!

På vägen hem passerade vi Undersvik där jag var på konfirmationsläger en gång. Jag minns platsen som vacker men blev en smula besviken. Energin var inte densamma.  Sedan stannade vi till vid varenda loppisskylt. In och ut ur bilen. Sommarloppisar är kul!

När vi kom hem trötta och slöa. Efter maten åt jag en glasspinne liggandes i kökssoffan. Här är jag nu. Slö. Matt. Nöjd. På återseende. /Madeleine

Inga kommentarer: