tisdag 10 november 2015

Låt barnrummet få bli en lugn plats för lek!


Älskar den här tavlan som jag fått av Vita huset 28. Tack < 3 


I det här lilla hålet mitt emellan två kattvindar gör sig en barnsäng mycket bra även om den inte passar helt exakt. Tor har fått ärva sängen av sina kusiner. Filten med stjärnor sitter jag på golvet när jag läser bok. 

Vimpel har jag gjort själv av randigt rustikt möbeltyg som jag köpt i Hälsingland och vitt filttyg från tygaffär. Vanligtvis brukar man sy sina vimplar. Till just denna vimpel har jag använt mig av textillim. 


Sänglampa är ett måste eftersom vi läser bok precis varje kväll. Ser ni vilken fin spik jag hängt upp vimpeln i. Jag kallar den "Ernstspik" för han skulle mycket väl kunnat använda sig av den typen av spik. :) Spikarna är nyproduktion men jag köpte en stor ask på loppis för nästan inga pengar. 


Barnrum kan (alltför ofta) bli skräniga och hysteriska. Jag tycker att barnrum ska vara lugna och inspirerande till fantastifulla lekar. Under sängen gömmer sig lådor med färgglatt lego och lika färgglada pussel. Diskret. Funktionellt. Rogivande.  


Ursnygg korg, även den diskret. Det är en födelsedagspresent till mig från min kompis Cecilia och hennes man. Men som ni vet kan ju inredningsgrejer ändra användningsområde. Tidigare har vi haft filtar till i den bredvid soffan. Nu får den alltså agera förvaringskorg till gosedjur. Även här inger korgen ett lugn.  

Jag har alltid tänkt att den dagen Tor får sitt riktiga rum kommer det bli kaos med grejer precis överallt. Ska jag behöva städa en timme innan jag överhuvudtaget kommer in i rummet och ska natta honom? Faktum är att jag inte behövt städa en enda gång. Han städar efter att han lekt färdigt. Helt otroligt, jag måste erkänna att jag inte förstår någonting. Förskolan har gott städinflytande på min son och det uppskattar jag väldigt mycket, hihi. :) 

Inga kommentarer: