onsdag 27 april 2016

Förvandlingen! Ett sidobord blir till!


När vi bodde i lägenhet fick jag den här blompedistalen av en hygglig granne. Den har aldrig kommit till sin rätt någonstans. Varken i lägenheten eller i huset. Så kom jag på det...


Jag gör ett bord av det. Ett lagom stort/litet sidobord att ha vid fåtöljerna. Ett bord att kunna ställa kaffekoppen på. Jag tindrande med ögonen och Snickarkillen är inte den som är den. Han sågade en cirkel av plyfaskiva efter mina mått. 

Sedan ville Snickarkillen i vanlig ordning brösta upp sig och tala om för mig vad jag måste göra och inte göra. Då tar jag ton och upplyser honom om att detta är mitt projekt och att jag har tänkt ut exakt hur jag ska göra redan. 


Sedan tog jag över arbetet igen. Jag hade några slattar till övers av min chalk paint färg. En fiffig kalkfärg som blivit trendig. Många blir som besatta av den vilket är kul då den väcker kreativitet hos människor.

Dock är jag föga imponerad. Det som är fantastiskt med denna teknik är att det inte krävs något förarbete utan man kan slafsa på färg bäst man vill. Jag målade första varvet med en grafitgrå färg. Sedan målade jag över med en grå färg för att slutligen slipa med sandpapper medvetet slarvigt. 


Vackra målarskaft i trä. 


Jag ville ha en känsla av o-perfekt. Med en vit inredning som dessutom har lite snobbiga fåtöljer i sin inredning var jag tvungen att skapa kontraster. Detta genom att ha ett ruffigt sidobord som ändå ger ett mer bohemisk och kreativ intryck. Jag avslutade med att lacka bordet ett varv. Vill man ha ett mattare uttryck kan man avsluta med vaxa ytan istället, vilket jag tycker är svårt att få till snyggt. Så här enkelt och billigt gör man alltså ett unikt bord!



1 kommentar:

Sofi sa...

Å jag är så imponerad av dig!
Du fixar det mesta och fint som bara den blir det!
Så inspirerande!

Ha en fin fredag!

Kram Sofi