onsdag 3 augusti 2016

Semesteralkis med ett gals saft!








Vinbärssaft är det godaste jag vet! Folk blir semesteralkisar på öl och vin medan jag blir vinbärssaft-alkis. Idag var det alltså dags att koka saft med svarta och röda vinbär.

Igår lyssnade jag på Sven Hagströmers sommarprat i P1 och plockade av vartenda vinbär. Det är mycket simpelt att koka saft så detta blir en tradition. Sedan vi fällde flera träd har vinbärsbuskarna börja växa.

Dagarna i Hälsingland är onekligen variationsrika.
Jag startar dagen med mysfrukost med mina grabbar. Jag är matmor till hantverkarna vissa dagar. Båthuset som var på väg att rasa ihop har nu fått nytt tak, nya väggar och nytt golv.  Jag lagar lunch i form av mjölkstuvade makaroner och falukorv, bakar pizza, gör varma mackor, lagar spagetti och köttfärssås och torsk. Kokar kaffe och bjuder på hembakat.

Däremellan har jag mina projekt. Jag flyttar på en växt, rycker en stor maskros, plockar bär med pojken, vickar brevlådan, handlar i Tors affär, målar lister, målar foder, målar tavelbord, slipar bord och målar bord.

Idag staplade jag den sista veden. Ni som staplat ved är med all sannolikhet medveten om hur manisk man blir av att ha vedprojekt. Man blir besatt! Bara lite till. Lite till. Lite till. Tja, till slut var jag helt klar.

Jag lämnade vedhögen, bakade en kladdkaka med Tor och har påbörjat projektet: måla slagbord med äggoljetempera. Det kommer ett eget inlägg om det.

Under mina dagar hinner jag lyssna på många sommarprat. Jag har till exempel betat av några favoriter som Emilia Lind, Sven Hagströmer och Sara Mohammad. Jag lyssnar på intervjuer från podden Värvet och fnissar åt "Alex och Sigge" podden.

Nu avrundar jag med en skål med mitt glas vinbärssaft och säger god afton!


Inga kommentarer: