lördag 8 juni 2013

Tips!





Idag ska jag till Slottsträdgården Ulriksdal igen. Jag har gjort tappra försök att se somrig ut och tänkte att det vore kul att få några sista bilder som gravid.

Jag och Christer har en tendens att bli osams när han ska fota mig. Jag blir arg på honom för att han inte följer mina fotoinstruktioner och han blir arg på mig för att jag är arg. 

Det slutar alltid med att jag rycker åt mig kameran surt och går iväg. Hihi. 

Jag vet att många andra bloggare har samma dilemma och för att undvika raseriutbrott kan ni ju skriva ut följande text till era män. 



Fototips till dig som är man och ska fota din bloggtjej:

1. Lyssna. Även om du är en bestämd och auktoritär familjefar, släpp allt för fem minuter.

2. Din tjej bloggar, alltså fotar hon massor och har därmed ett eget bildspråk. Kom då inte och hävda dig genom att börja prata ett annat bildspråk. Nu är det hennes blogg vi har i åtanke. Hon vet vad hon gillar för ljus i sina bilder, vilka vinklar hon är avslappnad i och hur de bästa ögonblicksbilderna blir det.


3. Ta tre provbilder först. Sen låter du din bloggtjej kontrollera bilderna att allt är som det ska. Detta för att se om kameran ska höjas, sänkas, syns en ful sladd i bakgrunden? Justera! 

4. Ta några nya provbilder. Är allt som det ska med ljus och komposition? Bra. 

5. Stå på en plats som din bloggtjej valt ut. Börja inte steppa omkring till höger och vänster så att bilderna blir suddiga eller någon trist reklamhög kommer med i bild. Zooma inte och håll på. Stå still, tryck av flera bilder av bara farten. Du ska hålla ner ditt finger på avtryckaren, inget annat!!!

6. Då, precis då när du fokuserar på ditt finger kan bloggtjejen posera, le, skratta, röra sig (snyggt suddigt på ett naturligt sätt), ändra posotion osv. Går det för långsamt hinner man tänka och då blir det bara stelt och jävligt.

7. Klicka av en sisådär 100 bilder så kan hon i lugn och ro välja ut två eller tre bilder.

8. Du som är bloggtjej, även om inte bilderna blir som du tänkt, kom ihåg att säga "Tack så jätte mycket för hjälpen". Det är faktiskt inte helt lätt för någon som aldrig fotar vanligtvis att hålla i en systemkamera och tänka "blogg".



9 kommentarer:

Madde sa...

Vad vacker du är! Kram

Anonym sa...

Ha ha ha...Det var bra tips du ger, roligt var det också. Fokusera på fingret och hoppa inte omkring, det är genialt bra! och vacker som en sommardag är du. Ja, babymagen måste fotas helt klart. Kram Claudine!

Vita huset 28 sa...

Hahahhahhahah ja just de så är de!!!

Va fin du är. klart du ska ha några sista bilder med fina magen.
Jag missade de sista veckorna o fota, va för upptagen med annat tror jag morr

Kram Camilla

Vikeskärs hem och ting sa...

Så söt så :) Jättefin färg på klänningen. Hittade du något på Ulriksdal?
Vi har varit iväg på utflykt idag, först till en Handelsträdgård, sen vidare till Otterbäcken som ligger vid Vänern, där det finns en sommarrestaurang som fiskar lax, sik m.m. och röker den. Det var himmelskt gott. Vi fick till slut perfekt väder.

Kram

Smultron på ett strå sa...

Vad fin du är! (och vilka bra tips!!!)//kram maria

snickaregardens.com sa...

Vad fin du är och vilka bra tips. Det är inte så lätt alla gånger med män som tycker att de vet bäst när. ;)
Kram Maria

Browneyedgirl sa...

Men ohhh vad du är fin =)
Känner igen det där med fotandet *skrattar* Klockrent. Tack för bra instruktioner...*hihi*
Kram och ta hand om dig nu <3

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Du ser supersomrig och fin ut! Hittade du något fint på Slottsträdgården?

Haha, jo jag kan känna igen det där. Men för det mesta blir det faktiskt väldigt bra när Andreas tar egna initiativ...förutom när han egentligen inte vill och knäpper några bilder i farten. Då kan man inte riktigt se vem det är på bilden... Men alltid tacka snällt så jag kan få hjälp en annan gång!

Jo, det finns det säkert, har bara inte kommit mig för att åka ut och leta. :) Jag bakade också Leilas rabarberpaj, eller en variant av den i alla fall, häromdagen som jag läste är en av dina favoriter. Kan bara instämma! Den gjorde succé!

Ha en fin söndag,

kram Johanna

Emilias sa...

Haha vilken klockren beskrivning du ger Madde, underbart :D

Och magiskt vacker är du också!
Kram