lördag 31 augusti 2013

Berglund bakar!


I torsdags bakade jag en dubbel sats bröd. Till min hjälp hade jag den här gamla godingen "Köksbjörn".

För fem år sedan hade jag gjort vad som helst för en vit kitchen aid som Leila hade i sina bakprogram. Men på något konstigt sätt har den längtan avtagit avsevärt. Jag är bara så himla nöjd här och nu.


Den här gången använde jag mitt bakbord. Ibland glömmer jag liksom bort att jag har det.


Jag har en baksten som jag gillar jätte mycket eftersom det är både lyxigt och gott att få brödet stenugnsbakat. Den är tung så man är ju halvt livrädd att man ska tappa den på ugnsluckan. 


När degen jäser hinner man diska, amma, byta blöja, sjunga så mycket att man faktiskt blir lite less på sin egen röst, pussa bebiskinder och läsa instagram.




Tidigare kallade jag detta för plåtställ. Sedan pluggade en kompis till konditor och lärde mig att det faktiskt heter "stick". Jag tycker hur som haver att det är sååå bra med detta hopfällbara stick så kan man bygga på höjden. Jobbigt när man har plåtar precis överallt.


Jag hade sesamfrön, pumpa och solroskärnor på mina frallor och limpa.


Provsmakningen är det bästa! Ett tjockt lager med smör -
 g o t t !
När Christer kom hem från jobbet åt vi svampsoppa och nybakat bröd. En bra torsdag.
Kram Madeleine

3 kommentarer:

mia sa...

Hej sötisar,vad hemtrevligt det ser ut, synd att det inte finns doft på datorn oxå =) smart med sticket, ett sådant har jag tänkt köpa i sisådär hundra år...det skulle underlätta betydligt när man har ett litet kök som jag. Den där ' stenen' huu lite läskig, lägger du bröden på den eller vad har den för funktion, novis..novis? Ha en mumsig söndag med din fina familj/ kram Mia

Anna-Leena sa...

Mums det där såg ju riktigt gott ut inget slår väl ny bakat bröd.
Har också en sån där "stick" suveränt för plåtarna.

Ha de gott.
Kram Anna-Leena.

Ekenäsliv sa...

Åååå va gott med hembakt bröd!! Och provsamkningen är ju bara bästa med smööööör :-)
Hoppas allt är fint med er lilla familj!
Kram Anna