tisdag 19 augusti 2014

Hälsingehelg!


Helgen i Hälsingland var toppen tyckte hela familjen. 


All potatis hade torkat bort men jag lyckades gräva upp många godingar ur jorden ändå. 



Jag plockade med mig pelargonblommor hem. Skördade sallad och krasseblommor att ha i salladen. Vi plockade också årets första äpplen från trädet vi planterade förrra året.   



Frukten från Tors äppelträd skulle förstås premiär-provsmakas av den lille mannen själv. 



Han stal potatis av mig också. Äpple i ena handen och små potatisar i den andra. 


Vi fick middagsgäster eftersom Christer fyllde år. Jag gjorde en sallad med gurka, tomat, äpple, paprika, sallad (egen), krasseblommor (från zinkbaljan på tomten), lingon (från skogen) och solroskärnor. 


Ställde fram mitt goda knäckebröd. 


Vi startade grillen. Vi grillade godsaker som majskolv (Tors favorit att gnaga på), halloumi med bacon och oxfilet. 


Några av potatisarna jag drog upp gjorde jag klyftpotatis i ugnen. 


Christer tycker inte om tårta särskilt mycket. Däremot tycker han om pecanpaj. Det är inte jag speciellt förtjust i. Nåväl, han fyllde år och jag gjorde pliktskyldigt pajen till honom. 


Till pajen vispade jag grädde. 


Den här sötnosen gjorde mig sällskap i köket i hopp om att få provsmaka maten i köket. Det visade sig att han precis som Tor tycker om att gnaga i sig en majskolv. 


Lördagsgodis.


På kvällen gick det fort att diska undan eftersom vi numera har diskmaskin. Jag njuter varje gång av att inte behöva stå ute och diska från trädgårdsslangen. 


Min pelargon Viva Madeleine blommar som aldrig förr. Och krassen. En gammeldags ljusgul sort. 

Helgen gick fort, som vanligt, speciellt eftersom jag började jobba i måndags. Då går helgerna dundersnabbt. Jag sov middag i kökssoffan i vårt hälsingekök, det måste jag rekommendera till omvärlden. 

På kvällen somnade jag till värmen från kaminen. Jag tror det är bättre än sömnpiller faktiskt.  Vi gick också långpromenad förbi kossorna och dom blänger alltid på mig och jag blänger tillbaka. Ömsesidig nyfikenhet. Jag tycker verkligen om kor och kalvarna är så gudomligt söta. 

/Madeleine

3 kommentarer:

Sara sa...

Vad underbart det låter! Så fin Tor är! Vill bara ge honom en stor, varm kram varje gång jag ser honom! Världens sötaste unge, helt klart.

Kärlek till er alla!

Anonym sa...

Hej! Grattis, grattis!!! Mycket gott ni hade. Underbar bild på Tor, så stort fint äpple till den lille gulliga Tor. Vilken härlig helg.
Ha det bra, kram Claudine!

vitadrömmarobusigabarn sa...

Underbart och titta in här så ljuvliga bilder
och så ser så himla gott ut!
Massor av kramar!!!!