söndag 21 december 2014

Jullov!



Förra helgen var vi ju som sagt på Slottsträdgården Ulriksdal med Annika och hennes familj. Då köpte jag den här julrosen. Jag ska anstränga mig att hålla den vid liv så att jag kan plantera ut den i rabatten till våren. 


På självaste luciadagen fick vi det här lilla luciatåget av Annika. Det ska bli tradition hemma hos oss att Tor ska få ställa fram luciatåget på lucia. 
Hmm, till nästa år ska jag försöka göra en liten scen till tåget.  


Jag fick en doftpåse i linne av märket Himla. Det doftar julkryddor. Den fick jag av min kollega och vän Madde. Man vänjer sig aldrig vid att någon kan ha samma namn som en själv. Hihi.


Med bestämda och något snabba steg tog jag mig igenom Ikeavaruhuset. Då hittade jag dessa snöbollsljus på rea. Så jag köpte ett gäng. Vintrigt på en alldeles lagom nivå. 


Här står en julstjärna och skäms. Nej, inte alls. Den är liten och söt. Och en julgåva. Alltså har jag ingen riktig uttänkt och bra plats till den. Så den flyttas hit och dit. Nu hamnade den där på tallrikshyllan i vår sockerskål. Jo, det får duga. 

Vi har redan kommit in i julstämning. Igår morse låg nog hela Märsta och sov. Eller kanske förberedde julmat och slog in klappar. Men inte vi, nänä. Vi gick en sju helsikes lång promenad. Solen sken så jag tog in varenda stråle. Kan ni tänka er, strålarna nådde ända fram till min själ.

Julgodis och fikabröd är bakat. Likaså julgröten, jag kokade en helt gigantisk stor sats.  

Tor är äntligen frisk (fast en smula förbannad i sinnet). Man uppskattar verkligen stunderna när ens barn är frisk för då får man äntligen sova igen. För det var precis vad hela familjen gjorde i eftermiddag. För mig är det julledighet; att få sova middag. Det bästa som finns. 
Ses imorgon på bloggen!
/Madeleine





Inga kommentarer: