måndag 15 juni 2015

Food by Maddy

Det finns önskemål på instagram om att jag ska blogga om mat. Jag älskar inte att laga mat men det är helt okej. Äta måste man ju och vi äter alltid hela familjen tillsammans varje dag samma tid.  Jag vill gärna få en nyttig knorr på det hela.

Det här åt vi alltså härmodagen.


Lax som jag tillagat i ugnen tillsammans med olivolja, salt och peppar. Basic.

Salladen består av bladspenat och ruccola tillsammans med persika, vattenmelon och tomater.


Jag rev färska rödbetor och potatis i en matberedare som jag sedan smörstekte. Sedan rörde jag i massa persilja från egen odling. 

Såsen är en burk creme fraiche och en hel fetaost som  jag smulat i och rört om. Basilika från egen odling. 

Solroskärnor strösslar jag på både mat och sallad.

Finncrisp med sesamfrön är gott till!


Hampafrön strösslar jag på precis allt. Det ser ut som små kärnor typ.  Som man kan läsa på burken, en riktig power boost. 


Innan jag gick upp och målade ett varv på trappräcket slängde jag ihop nyttiga mellanmålsmuffins. Jag verkligen slängde ihop det. Tog ingen tid alls. Dom innehåller havregryn, fullkornsdinkelmjöl, bakpulver, salt, pumpakärnor, ägg, samt smör-rapsolja. 

Serveras gör dom på en rustik smörgåsbricka i trä från Rosendals Trädgård på Djurgården i Stockholm. 


By the way, den här vattenkannan köpte jag nyligen på bloggträffen tillsammans med Vita huset 28 och kommer från Bruka Design. Blommor från tomten. Marmorbricka har Christer sågat och slipat till.

Ljuslykta köpt för en tjuga på en in och finn butik för många år sedan. 


Pelargon och citronträd åkte ut på sommarlov på tomten. Det blev så tomt på fönsterbrädan så jag fick piffa till det. Sånt är ju det roligaste som finns. 
Ses!
/Madeleine



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Nu blev jag riktigt sugen, vad gott det ser ut, mums! Ja, jag håller med mat tips är alltid bra, tackar tackar!
Och fint blev det i fönstret också.
Kram Claudine!