söndag 27 september 2015

"inte mjäkig men heller inte skränig"

'

Första gången jag gick in i det som är vårt vardagsrum var min första tanke: Wow - pampigt. Högt i tak,   ljusinsläpp från två väderstreck och djupa fönsternischer. Det knarrande parkettgolvet lagt i ett fint mönster fick mig att referera till en slottsmiljö. :)

Det är lustigt hur vissa rum och hus bara har "det".  Man behöver inte iscensätta en känsla utan den finns där från första början. Då slipper man kämpa för att få till det och har istället bra grundförutsättningar. 

I somras köpte jag två lampfötter med känsla för naturen. Dom är diskret utsmyckade, inte mjäkig men heller inte skränig. Lampfoten står där och tar sin plats - det gillar jag. Skärmen inger en enkel elegans som tilltalar mig. En smula strikt som gör sig bra mot rundheten i urnan bredvid.

Säljaren som vi köpte huset av talade om att just detta fönster är ett "orkidéfönster". Hon gav oss just den här orkidén i inflyttningsgåva. Den är nu inne på andra blomningen. 

Gardinerna är av mitt favoritmaterial: linne i färgen vit förstås. :)

Inga kommentarer: