lördag 14 november 2015

Barnrum - sista delen


Tors farfar gjorde honom en träbössa i Hälsingland i somras. Det känns brutalt i dessa dagar men jag tänker "Emil i Löneberga" så känns det mer okej. 






Vacker djup tallrik som blomfat. Den svarta kanten blir som pricken över i tycker jag. 



Aloe veran köpte jag egentligen när jag skulle piffa lägenheten inför fotografering och försäljning. Det är en långlivad rackare som står i Tors växthus. Om det är någon som undrar vart det kommer ifrån så är det Ikea för ett mycket bra pris.  Den stora blomman är en Klockmalva. Helt underbar gammeldags växt som ger den rätta bohemiska och lantliga känslan. Namnet Malva är ju helt bedårande. 


Loppisfat med historia. Det var min och Christers första sommar i Hälsingland. I en gammal byskola i Näsbyn i Långhed var det loppis. Där fanns det två små blå fat. Ni ser ett av dom på bilden. Det saknades pris så jag frågade sympatiskt vad priset var. "Säg ett pris" fick jag till svar. "En femma styck" kläckte jag ur mig. "Här säljs inget under tio kornor" fick jag till svar med arg stämma.

Jag kommer ihåg hur chockerade jag och Christer blev. Vår första sommar i Hälsingland. Fortfarande mycket mycket kära. Vi gillar att gå på loppisar båda två. Golvet knarrade i skolan, han hittade en fin yxa och arbetshandskar och jag de små tallrikarna. Så spräckte den sura människan bubblan och vi var i verkligheten igen. Nåväl, faten blir mina, men den där otroligt otrevliga och osympatiska människan i Näsbyn kommer jag fortfarande ihåg så många år senare. 

Jag älskar naturmaterial - här en snäcka för små barnhänder att undersöka. 


Ljusgrå trapphylla från Rusta som bara passade in i väggfärgen helt perfekt. Helt otroligt bra siken tur. 


Pussel (gärna med 60 bitar eller fler), böcker och fordon är Tors grej. Helst gillar han riktiga traktorer, fyrhjulingar och bilar. Att sitta fram förstås med pappa Christer eller farfar. Då är Tor happy och tjuter av lycka! Själv står jag där som en frågetecken och fattar inte grejen. Jag fattar mer grejen med vit spröd keramik, krulliga fårskinn, kakelugnar och en kardemummabulle bakad med riktigt smör om man säger så. 

1 kommentar:

Anna-Maria sa...

Hej svejs fina du!

Åh så underbart rum Tor har fått. Harmoni och lugn över hela rummet! Du har verkligen fångat den känslan här!
Bamse kram Amie