måndag 11 april 2016

Vilken gåva alltså!



När jag hade mitt lilla 30-års kalas fick jag en fantastisk present av min träningskompis Alexandra. Jag fick den vackraste gröna Ladureepåsen med Alexandras hembakade kikärtskakor. Älskar ätbara presenter. :)  Kakorna går utmärkt att frysa in. Jag tar fram en kaka ur frysen lite då och då. Senaste i helgen då jag tog en fika i solen. 

Här kommer receptet på Chocolate chip cookies:

1 dl kokta kilärter (ca en halv burk)
1,5 dl havregryn
2 msk kallpressade kokosolja 
2 msk ekologisk lönnsirap
1 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
0,5 dl jordnötssmör
50 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. 
Mixa kikärterna. 
Blanda ner alla ingredienser utom chokladen. 
Grovhacka chokladen och rör ner den i smeten. Klicka ut matskedsstora bollar av smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper och platta ut varje bit litegrann. Låt kakorna gräddas i cirka 20 minuter, ju längre de är i ugnen desto sprödare blir de. 



Inga kommentarer: