onsdag 6 juli 2016

MadeleineLycklig samtalar med coach Fredrik






Varje pass av Military Training hos Titan Workout ser olika ut. Som deltagare har man ingen aning om vilka utmanande övningar man kommer att utsättas för.  Passen är alltid utomhus i alla väder under alla årstider. Just det här passet har vi vattenfys. 








Military Training är en träningsform som innebär hårt arbete och utförs i grupp.  Många av övningarna kräver samarbete med en eller flera träningskamrater, även kallad stridspartner.

Man tränar styrka, kondition och uthållighet med bland annat sin egen kroppsvikt, sin stridspartners kroppsvikt, stockar, bil eller traktordäck.



Svajande vass. Sigtuna är en fantastisk plats att träna utomhus på.


En frivillig utmaning i Military Training är att bära den så kallade stridspackningen på ryggen under passet. Ibland är det ens stridspartner man bär på i den så  kallade övningen: "bära eller släpa sårad."



       - Man kan säga att Military Training är en form av avancerad funktionell träning.  Det finns ett högre syfte med den här typen av träning. Övningarna är till för att människan ska bli en effektiv och kraftfull operatör. Man ska bli så bra som möjligt på alla plan i alla miljöer och du tränar för att vara stark nog att överleva i en stressad krigssituation.  Träningen här ska självklart vara kul också , säger Fredrik


-  Havet och sjön gör mig rofylld. Vattenelementet tilltalar mig, säger Fredrik. 



Fredrik berättar att han föredrar vinter och kyla. Jag föredrar däremot våren och sommaren  som exploderar. På det här sättet orkar jag springa ännu mer.





Även om jag inte vill ha de här maskrosorna i min trädgård finns det något fantastiskt att i träningen vara en del av kretsloppet och skiftningarna i naturen.



Att ligga på marken och blicka upp mot träden i en smärtsam situps är mäktigt.
Jag är här och nu.

Några ord... Det fanns en tid då jag var på jakt efter lyckan. Kortare stunder upplevde och kände jag lycka i olika sammanhang.

Det har nu gått sex år och idag känner jag en jämn och konstant lycka. En grundlycka som kräver träning och underhåll för att kunna bibehålla livet och glöden i mig.

Precis som att jag kan sålla bort det dåliga måste jag också fokusera på att välja och lägga till det som får mig stark och glad.


Det är just den där onsdagskvällen i Sigtuna varje vecka som inte bara får mig lycklig här och nu. Det är en känsla av Madeleine-lycka som etsar sig fast. I grönt somrigt gräs i maj månad som i snöslask i januari. Att ett träningspass väcker glöden inom mig och får mig att utmana mig själv att våga ge allt jag har. Det är då som Military Training med coach Fredrik får mig att känna lycka. 

Fredrik  har en militärutbildning som i vårt rikes Amfibiekår (tidigare Kustartelleriet) men som idag lever med yogan. Han är coachen, Military Training instruktören, personlig tränare och människan. Han är Fredrik som vill beröra sina deltagare.


- I min roll som coach är jag en förebild och ledare. Jag förmedlar en trygghet och vägledning hur deltagarna ska kunna ta sig vidare i utvecklingen. En klippa att luta sig mot, säger Fredrik.


 Det är alltså den här träningsformen som får mig att känna tillit, trygghet och styrka i att vara en del av en grupp.

- Jag sätter upp ramarna inför passet. Man ska sikta högt men behöver inte nå hela vägen. För att utmana och växa som människa så måste man göra det man är rädd för. Rädsla handlar om saknad av kontroll och om du tränar bort rädslan blir du en starkare människa, säger han.

Att bli utmanad är mentalt jobbigt men också mentalt stärkande. Att möta rädslor eller begränsningar när jag egentligen varken törs eller vill.  När mantrat säger ”nej” men Fredrik kommenderar verkställ. Så jag verkställer.

- Vi bygger upp människor här. Jag ser varje pass som en psykologisk utveckling.
Jag känner en gemenskap och tillgivenhet till deltagarna. Därför känner jag en otrolig glädje när deltagarna lyckas. Det blir min bekräftelse när ni utvecklas och det går bra för er, säger han.

Fredrik berättar att han har en militärutbildning i Amfibiekåren (tidigare Kustartilleriet).  Det var många år senare i livet som han insåg att det han blev utsatt för var bra för. Det är Fredrik som jag under det disciplinerade träningspasset tycker är jobbig men som ändå får mig att känna tillit, trygghet och styrka i att vara en del av en grupp.

- Träningen här kan hjälpa en i sitt  vanliga liv. Att släppa all prestige och våga möta sig själv. Jag brottas med det själv och att möta mitt verkliga jag.  Jag hoppas verkligen att  jag kommer kunna göra det.  Jag har inte den styrkan än att kunna släppa in det helt. Det finns för mycket fåfänga och kontrollbehov att träna bort, säger Fredrik.


Jag funderar mycket över vad som gör mig så genuint glad av träningen.  Fredrik förklarar att det är så stort och att i den primitiva överlevnadsträningen finns ett högre syfte. 

         -  Många som ser bilderna från passen ser bara den fysiska träningen. Men det är så mycket mer än så. Det tar ett tag innan man knäcker koden – sedan hittar man hem, säger Fredrik. 

Precis som i yogan tar den mentala delen av träningen tid att förstå.  Den stora biten i träningen är att styra den mentala delen med den fysiska och se helheten.  Han berättar att yogan används i träningspassen.

- Det var som när jag förstod yogan. Träningen handlar om mentalt fokus.  Tittar man på de rörelser vi gör på passet så är det yogainspirerat fast fortare, säger Fredrik.


INFO
Vill du veta mer om träningsformen Military Training?
Deras hemsida hittar du genom att klicka HÄR
På Facebook: Titan Workout
På Instagram: titanworkout


Inga kommentarer: