torsdag 12 december 2013

små berättelser


I somras köpte jag och Christer en ny dubbelsäng till huset i Hälsingland då vi blev med tre bebisar (Tor+katterna). Hihi. Samtidigt hittade jag vackra hyacintvaser på rea. För några dagar sedan kom jag på att jag hade dom stående i ett skåp. 




Det finns en enkelhet i glas som jag gillar. 



När jag var liten stod den här burken på en dalablå hylla hemma hos min mormor och morfar. Jag tyckte den var så fin. Som jag ville ha den där burken. Jag skulle få den men just då var tiden inte inne. Jag skulle få vänta ytterligare några år och ha tålamod.

Så en dag frågar mormor om jag nu var redo att få burken. Det var jag naturligtvis. Jag bokstavligt talat älskar den här burken. Just nu har jag ställt hyacinter i den. Om våren har jag som tradition att förvara mina fröpåsar där. Nu när jag tittar på den skulle en stor bukett vitsippor passa väldigt fint. 


Själva löken på en hyacint har en fin rund form. Därför sparar jag alla mina hyacinter när dom blommat ut och lägger dom en i vacker hjärtformad korg på balkongen som dekoration.


Det jag älskar med livet är att göra människomöten. I olika sammanhang träffar man fantastiska människor. En av dessa människor är min gamla lärare i journalistik. Hon är färgsprakande, orädd och fantastisk. 

Jag tog en sådan vacker bild på henne i somras på Slottsträdgården Ulriksdal i ett blomhav av pelargoner men hon vill vara anonym. Däremot får de söta sockarna hon skickade till Tor inte vara anonyma. Se så fina! 


I vårt bostadsområde låg för en herrans massa år sedan en gård. Jordkällaren står kvar och används fortfarande. Jag tycker om jordkällare, dels för själva självförsörjandegrejen men det finns också något kusligt och spännande över det. Jag och Tor går ofta förbi och genar genom den gamla fina äppellunden.

2 kommentarer:

Vikeskärs hem och ting sa...

Hej, du bjuder på så mycket fina bilder igen :)
Här går dagen sin gilla gång, sugen på att baka och tänkte göra det till veckan. Lite julgotta :)

Vad tycker du om Ernst? Jag säger bara wow, vad fint det blir och man blir sååå inspirerad.
Ha en mysig helg nu, kramar

Anonym sa...

Nämen, är det en liten tomtenisse som kikar fram? Och GRATTIS till 6 mån dagen söta fina Tor!
Ja, en jordkällare vore bra, fast utan spindlar och annat oknytt. Snart tredje advent, nu flyger tiden fram, tjo ho!
Kram Claudine!