tisdag 12 augusti 2014

När man är less på det gamla!


Jag är less på havregrynsgröt, dinkelgröt, bovete och hirsh. På filmjölk likaså. Så därför har jag nu börjat göra chiapudding till frukost. Alla tiders nyttigt! Det toppar jag med svarta vinbär. Jag har en hel låda full sedan jag plockade av en buske på grannens kolonilott. 


Som ni vet fick jag en extrem ägg craving när jag födde Tor. Det har hållit i sig men nu börjar jag faktiskt bli lite less men Tor hjälper mig att äta det till frukost. Här i en fin äggkopp i marmor. Fick en hel låda med äggkoppar av svärmor Elsa. 


I fredags var vi på stranden, sen grillning med vänner, kalaslördag och kräftskiva på kvällen. Roliga saker men man blir utsliten. 

I alla fall jag som måste vila så fort jag varit och handlat och tanka ny energi. Jag är så extremt energikänslig. Så fort det blir lite för mycket får jag ont i halsen. Så jag har överdoserat te och faktum är att jag nu mår toppen. Här den oerhört vackra spröda keramikmuggen som jag köpt på Designtorget. 


Jo juste, i chiapuddingen har jag i vaniljpulver. 


Det är enkelt att göra chiapudding, ni borde prova! Jag blandar 2 dl mandelmjölk (vanilj mjölk går bra men jag tycker det blir så smaklöst då), en halv tesked vaniljpulver och en halv deciliter chiafrön och rör om noga med en sked. Sen låter jag den stå i kylen över natten. Jag har läst i något recept att man kan låta den stå i 15 minuter, men det har jag aldrig provat. 

Chiafrön kan man köpa på mataffären, det brukar stå där vid avdelningen där det finns valnötter, solroskärnor, linser och kikärter. /Madeleine

2 kommentarer:

Vikeskärs hem och ting sa...

Det där lät väldigt gott. Jag börjar med tröttna på min frukost som till största delen består av ägg här med. Den där gröten ska jag nog testa.

Börjar Tor dagis nu? En spännande tid det med.

Kram kram

Anonym sa...

Hej! Utmärkt det ska jag pröva, spännande.
Goda bär ser jag.
Allt låter väldigt nyttigt.
Ha de bra, Kram Claudine!