söndag 28 december 2014

Vinter och lite vår med färsk krydda!


Jag har köpt färsk timjan att ha i matlagningen imorgon. Fick boken "Middagsparty" i julklapp. Inspirerande med finfina recept som jag ska prova redan imorgon. 


En snäcka. Den fick Tor i julklapp av mig och Christer.  


Vi fick en jätte fin, liten, smäcker och vit kaffemaskin i julklapp av Christers föräldrar. Toppen! Den gör sig bra i det vita köket. 


Kompisar som brukar sova middag tillsammans. 


Efter lunch åkte vi spark. I år har vi en varsin spark, jippi!!! Christer och alla hans bröder har åkt i den här sparklådan som små. 


Solen sken. 


Det var bitande kallt för att uttrycka mig diplomatiskt. Men Tor var glad ändå, ja vi andra också förstås.


Kolla in våra fönster på uthusboden. Vilken tur att vi inte har det så kallt inne i bostadshuset. Christer och Tor fixar med ved. Jag fixar med allt annat. Alltså ljudet av en brasa är ju ett helt fantastiskt ljud. Igår installerade Christer en varmvattenberedare så nu går vi runt och känner oss en smula kungliga. 


Amie ställde en fråga i mitt kommentarsfält.
Därför tänkte jag besvara den så gott jag kan.  

Det jag skulle vilja veta mer om är hur du tänker när du inreder. Ser du för ditt inre hur det skall se ut? Eller bygger du bara upp ett rum?

Svar: Jag utgår från vad som känns bra i magen och själen. Jag är inte spretig i min stil utan jag vet jag tycker om och vilka färger jag älskar och vill hålla mig till. Likaså material.

Jag tycker till exempel om färgerna ljusgrått, blått och vitt i alla dess nyanser. Jag gillar grönt men då ska det vara växtlighet som står för det gröna.

Jag tycker om material som trä, keramik, tenn, ull och lin.

Jag älskar ljusstakar, ränder i både tapeter och textilier.

Jag älskar också växter, i synnerhet de som blommar. Till exempel hortensia, pelargoner och klockmalva.

Jag tycker om ljud som tystnad men också pianomusik Jag älskar röster - alltså konversationer där jag kan "tjuvlyssna" och slipper delta. Alltså är podcasts helt perfekt för mig att lyssna på hemma. Man får vara social på låstas och ifred på samma gång. Fantastiskt!

Jag tycker också om att vädra och få in frisk luft, byta sängkläder ofta, ha undanplockat, rent handfat, byta duschhanddukar och har alltid jätte rent i köket. Det är en viktig känsla i ett hem tycker jag.

Jag har med åren kommit fram till att dessa element representerar mig och mitt uttryck. Utgår jag från allt detta och har det som grund kan jag variera mig och förnya mig. Men känslan och stilen är fortfarande densamma.

Det är också viktigt att veta vad som inte överrensstämmer med en själv. Allt handlar om tycke och smak, inte om rätt eller fel. I mitt hem skulle jag just nu i livet ha mycket svårt för panelgardiner, fondtapeter med jätte stora blommor, klinkersgolv i köket, parkettgolv som gulnat och glasbord. Allt kan komma att ändras. Jag är inte principfast. Just nu är detta inte rätt för mig. Då kan jag per automatik sålla bort det i mina inredningsplaner.

När jag tänker inredning i ett rum som tänker jag hur mycket som helst. Ibland kan jag nog uppfattas som allvarsam men det handlar snarare om att min hjärna går på högvarv med projekt, tapeter, lösningar, eller nya recept på småkakor.

Jag målar absolut upp en helhetsbild i huvudet för att kunna dagdrömma om den innan jag gör den till verklighet. I dagdrömmen får jag chansen att känna och ändra om. 

Är det många tankar som snurrar händer det att jag skriver en lista och ibland skissar upp för att få klarhet i saker och ting. Men oftast gör jag det inte. 

Jag tycker det är jobbigt och energikrävande att springa i affärer, slösa pengar och shoppa. Jag har inte det intresset. Så därför byter jag ofta plats på saker eller målar om dom. 

På kvällen brukar jag lägga huvudet i Christers knä i soffan och mycket detaljrikt beskriva min inredningsidé/drömmar och han lyssnar snällt. Han accepterar att jag ständigt har planer och hejar på mig. 
Tack!
/Madeleine








3 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Tack så jätte mycket för detta snabba och fina och samtidigt underbara svar!
Vilket underbart och kreativt sätt du "använder"dig av när du inreder!
Tack åter igen för detta underbara svar!
Kram Amie

Anonym sa...

Hej där! Men så härligt att sitta i lådan på sparken. Så gulligt! Fin låda/spark, kul att den kommer till användning! Hmmm.. nya recept. kan du visa bilder när du gjort dessa maträtter? Efter all julmat är det bra med nya tips på matlagning. Den boken måste jag kolla! Kram Claudine!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen
Kram ugglan