tisdag 1 mars 2016

Gör det på mitt vis!





Jag har en ny söndagstradition och det är att bada bastu. Vi hade turen att köpa ett hus med en jätte fin bastu, jippi! Däremot vill jag inte äta chips och annat snacks till min söndagsbastu. Istället vill jag vårda mig lite extra och har hittat ett fantastiskt alternativ. Hemmabaket fröknäcke och en tomatpastej, även den hemmagjord. 

Här kommer recepten:

Fröknäcke
1 dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 msk fiberhusk
0,5 dl kokosfett
2,5 dl hett vatten

Garnering:
Flingsalt
Pumpakärnor

Blanda alla torra ingredienser. Häll i kokosfettet i det varma vattnet och låt det smälta. Blanda ihop allt och bred ut på bakplåtspapper. Grädda i 150 grader i cirka 60 minuter. Dela i bitar och låt stå på eftervärme i cirka 60 minuter. Mitt fröknäcks blev dock färdigt efter 40 minuter och behövde ingen eftervärme, så håll koll!!!

Receptet på tomatpastej hittar ni HÄR.

Inga kommentarer: