fredag 25 mars 2016

Påskfest med mina favoritrecept!


I syrenkvistarna hänger mina egengjorda fåglar som jag klippt ut i kartong och klistrat på vackert papper. Jag använde tidigare fåglarna i en mobil när Tor var bebis. Nu är han "stor" och användningsområdet är ett annat. Kul att kunna återanvända pyssel och inredning tycker jag!


Så här gör du mina fåglar

1. Rita upp en fågel på ett papper.
2. Använd din pappersfågel som mall på kartong och klipp ut så många fåglar du vill ha.
3. Klistra fast valfritt vackert papper.
4. Trä in en sytråd i alla fåglar. Häng upp!


Pudriga påskfjädrar inger harmoni. 



Jag har gjort en chokladmousse som är busenkel och j ä t t e god. God att äta som den är eller att hälla över en kaka.

Här kommer receptet

Chokladmousse med banan och cashew

2 mogna bananer
4 msk kakao
1 dl naturella cashewnötter
1 dl vatten
en gnutta chili
en liten klick honung


Mixa alla ingredienser i matberedare eller med stavmixer tills du har en fluffig slät mousse. Låt stelna i kylen. 




Påsktårta i all ära men helst utan socker och gluten. Prova gör den här goda päronkakan som går snabbt att göra. 
Här kommer receptet.

Vanilj och päronkaka

1 dl bovete- eller rårismjöl (jag använde bovete)
3 dl mandelmjöl
0,5 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
2 saftiga päron, skalade och rivna
3 ägg, vitor och gulor separerade
1 msk honung

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt sedan rivet päron och äggulor. Vispa äggvitorna och vänd försiktigt ner i smeten. Häll smeten i en form och grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter. 




Goda raw bollar med smak av laktris och citron. Det blir mitt påskgodis i år. 
Här kommer receptet:

Rawtryfflar med citron och lakrits


100 g choklad (valfritt med vegansk eller ej)
1 1/2 dl havregrädde
1 dl hackad mandel
1/2 dl kakaonibs
1/2 dl chiafrö
1/2 dl oskalade sesamfrö
1/2 dl torkade gojibär, tranbär eller russin
1 citron, zest
1 tsk lakritspulver
+ svart sesamfrö att rulla i (jag hade inga svarta och valde vita)

Koka upp grädden. Hacka chokladen och rör ner i grädden. Blanda i övriga ingredienser. Ställ i kylskåp tills massan stelnat. Forma bollar och rulla i svart sesam.


Eller varför inte göra den här himmelska nougaten som både vuxna och barn älskar. På den blåvita tallriken ligger chokladdoppade gojibär av märket Reneé Voltaire. 

Här kommer receptet på nougaten. Obs - beroendeframkallande :)

Nougat

1 dl rostade hasselnötter (finns att köpa färdigt)
1 dl dadlar utan kärna
1,5 msk kakao
2 msk kokosolja
1 krm vaniljpulver
Valfritt: Mörk smält choklad att doppa den färdiga nougaten  (jag gjorde inte det)

Mixa alla ingredienser i en matberedare eller med stavmixer. Platta ut degen mellan bakplåtspapper och skär små fina rutor. Ät som dom är eller doppa i choklad.



Skippa den färdiga nötblandningen i butiken. Gör en egen med lite sting. Jätte gott att äta nötter med hetta. Enkelt att göra. Kan inte leva utan dom här.

Här kommer receptet:

Het nötblandning
  1. 300 gram blandade osaltade nötter
  2. 1 äggvita
  3. 1 tsk cayennepeppar
  4. 1 tsk chilipulver
  5. 1 tsk smoked paprikapulver
  6. (1tsk honung) valfritt
  7. 2 tsk salt

  1. Sätt ugnen på 200 gr.
  2. Vispa äggvitan fast med elvisp.
  3. Mät upp nötterna. Blanda kryddorna i en skål och rör ner äggvitan och honung.
  4. Blanda ner nötterna och lägg upp på plåt. Rosta i 10 minuter mitt i ugnen. Håll koll så de inte bränns!




Jag äter aldrig bröd numera. Har helt kommit ifrån det. Men hemmagjort fröknäcks är himlens gott till exempelvis en vegetarisk soppa eller dylikt. Kanske med en skiva lax eller ett tjockt lager smör. Mmm.. 
Här kommer receptet:

Fröknäcke

1 dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 msk fiberhusk
0,5 dl kokosfett
2,5 dl hett vatten

Garnering:
Flingsalt
Pumpakärnor

Blanda alla torra ingredienser. Häll i kokosfettet i det varma vattnet och låt det smälta. Blanda ihop allt och bred ut på bakplåtspapper. Grädda i 150 grader i cirka 60 minuter. Dela i bitar och låt stå på eftervärme i cirka 60 minuter. Mitt fröknäcks blev dock färdigt efter 40 minuter och behövde ingen eftervärme, så håll koll!!!


G l a d   P å s k   raringar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för tips. Gjorde själv ett nytt recept, mousse efterätt, en nyttig sådan men jag tyckte inte om det. Typiskt! ska prova dina recept istället.
Kram Claudine!