lördag 16 april 2016

En "riktig" och snäll pannkaka!


Jag är på ständig jakt efter de perfekta pannkakorna. Ja, alltså, pannkakor som är lite snällare mot kroppen i form av gluten och laktosfritt. Nu har jag receptet!
Jag till och med lurar familjen att det är "vanliga" pannkakor gjorda på vetemjöl, lite strösocker och mjölk. Så snälla ni, avslöja inte min lilla hemlighet. :) 

Min son älskar pannkakor eftersom både Pettson & Findus och Bamse tycker om det. Så varje helg ställer jag mig vid spisen och gräddar pankisar. 

Svärfar har försett mig med massor av frysta lingon, blåbär och hallon som han plockade i somras. Gott att värma i en kastrull och lägga på pannkakan tillsammans med vispad grädde. Mmm. Det är förstås en smaksak om man vill grädda sina pannkakor i kokosolja eller smör. Jag lyxade idag och använde mig av riktigt smör (laktosfritt). 

Ni som vill ha receptet på snälla pankisar kommer det här:
Kommer från boken (Råsmart familj av Ulrika Hoffer)

10 pannkakor
2,5 dl rårismjöl
4 dl havremjölk (jag hade bara laktosfri mjölk och använde det)
1 krm vaniljpulver
6 ägg

Vispa mjöl, mjölk och vaniljpulver. Knäck äggen och vispa med. Stek på medelvärme, det bör vara rejält med fett då glutenfria pannkakor inte "hänger ihop" lika bra. 


Inga kommentarer: