lördag 21 december 2013

Ljusstakar upp och ner


Jag rotade i jullådan och hittade den här granjirlangen. Vad göra? Äsch då, jag slänger upp den på skåpet och där blev den hängande. 

Jag längtar tills Tor kan klä granen. Han ska få bestämma helt själv hur den ska se ut. Han ska få hjälpa mig att ta fram hur många tomtar som helst,  hänga upp glitter och välja färger på hyacinter. 

Jag förstår faktiskt inte hur mammor har mage att bestämma hur julen ska se ut i minsta detalj. Låt kidsen ha det kul och få vara med att bestämma! 

När bloggare visar upp sina barns pepparkakshus med perfekt kristyr undrar jag vad barnet fått göra egentligen? Tittat på? 
Nåväl..



Tidigare i veckan fick jag en present. När Christer kom hem var jag naturligtvis mycket ivrig och ropade ut i hallen "jag har fått present jag har fått present".

"Åh fan" säger Christer och tar upp dom här ur kassen och ställer upp dom på detta vis. Sedan vrider han på huvudet och försöker klura ut vad det är...

...."Vänd på dom", säger jag då.
Då förstod Christer att det var ljusstakar.
"Dom blir fina i Hälsingland" sa han.

Precis min tanke. Nästa jul har vi ett nytt kök där uppe och då ska dom här stå på den vita köksbänken framför köksfönstret. Det ska lukta nejlikor, knastra i vedspisen, röda äpplen ligger i tråget, det vita fårskinnet är på sin plats i kökssoffan, massor av snö ute, min spark som heter Kicki med Tors sparklåda ska stå parkerad utanför huset. Katterna springer ut och in sådär malligt som bara dom kan. Tor sitter på trägolvet och bygger med klossar.
Det var bara det jag tänkte när jag fick dom här ljusstakarna. Skitsnygga som trärena dessutom. Om jag skulle få ett målarryck kommer dom att vitlaseras.

/Madeleine



Inga kommentarer: